הכנה והגשת תוכניות לועדה - מה זה אומר? | אקדמיית הבניה - בונים בית
צוות בונים ביתצוות המומחים - בונים בית

היי בונים יקרים ,


אז הגעתם לשלב הועדה , מזל טוב !!!!

זה אומר שסיימתם סקיצה סופית והבית שלכם כבר מוסכם על ידי כולכם ואפשר לצאת לדרך רק דקה לפני שיוצאים אתם צריכים לשאול את עצמכם שאלה מאוד מאוד חשובה .

האם ביצעתם תמחור מקצועי על הסקיצה לפני ההגשה ?

לא מעט בונים יוצאים להגשה כשהתיכנון ממש לא מתאים לסך התקציבי שלהם והאדריכל ״עף״ עם התיכנון בצורה כזו שלא מתאימה לתקציב .

חשוב חשוב חשוב לבצע תמחור הנדסי מקצועי לפני שמגישים ואם ישנם חריגות חוזרים לסקיצה ומשנים על הסקיצה ואם לא ממשיכים להגשה.


שלב הגשה לועדה

אז מה זה אומר שלב ההגשה לועדה ? מה זה דורש מכם ?


התוכניות שלכם הופכות לתוכניות הגשה לוועדה. מוסיפים לתוכניות שלכם מידע שתואם לדרישות הוועדה, כאן מתבצעת העבודה האמיתית של האדריכל (שלב הסקיצות הוא יחסית פשוט )

לאחר הגשת התוכניות לוועדה התיק עובר דיון, ממנו אנחנו מקבלים פרוטוקול בו מצוינות כל הדרישות של הוועדה למתן היתר הבניה.תהליך קבלת היתר הבניה יכול להמשך מס' חודשים.

תוכנית ההגשה חייבת לכלול בתוכה מספר שרטוטים:

  • מפה טופוגרפית שנערכה על ידי מודד מוסמך עד חצי שנה ממועד הבקשה, בקנה מידה של 1:250, כאשר המפה הטופוגרפית מורכבת מתרשים סביבה שמראה את מיקומו של המגרש ברשת קואורדינטות ארצית, ומפה מצבית שמראה את כל השטח ממבט על כולל נקודות גובה, גבולות המגרש, וכל פרטי הסביבה עמודי חשמל ותאורה, צמחייה, דרכים, וכל מה שנראה ממבט על, בתוספת חץ צפון, קנה מידה קווי ופרטי המודד.

  • התוכנית כוללת תשריט ערוך בקנה מידה לכל קומה. בקומת הקרקע מסומנים גם כניסות, משטחים מרוצפים, שבילים, מדרגות, חניות ועוד. בקומת הגג ניתן לראות את שיפוע הגג, דודי שמש, אנטנות ורכוש משותף.

  • בתוכנית מפורטים לפחות שני חתכים בקנה מידה של 1:100 לאורך ולרוחב המבנה, וכן חזיתות המבנה.

  • תוכנית פיתוח מוצגת בקנה מידה של 1:250, והיא כוללת כבישים, שבילים, מדרכות הגובלים בחלקה, מבנים הגובלים לחלקה, גדרות, שערים, חניות, ניקוז, ביוב ומים תשתיות של בזק וחברת החשמל בלוני גז, חדר הזבל וגובהם של כל המפלסים.


תוכנית ההגשה בנוסף כוללת מספר טפסים:

  • הטופס הראשון מפרט את תיאור הנכס - כתובת, גוש, חלקה, ופרטים מלאים שכוללים את שמו, כתובתו ומספר הזהות של בעל הנכס, עורך הבקשה (האדריכל), ומתכנן השלד (קונסטרוקטור).

  • תיאור הבקשה כגון בנייה חדשה, תוספת בנייה, מגורים, תעשייה, מסחר, מספר יחידות דיור, מספר הקומות, שטחים להריסה. שטח המגרש ואחוזי הבנייה המוצעים בו.

  • הטופס השני מפרט את סוג הבנייה לדוגמה בנייה מתועשת, בנייה רגילה ועוד. בטופס זה מצוינים חומרי הבנייה לדוגמה בטון, בלוקים, עץ וכדומה.

  • הטופס השלישי הוא לשימוש הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ובו מפורטים סוג המבנה, ייעודו, שטח המבנה מספר הדירות, מספר החדרים ועוד.

  • הטופס הרביעי מחולק לשני חלקים. החלק העליון כולל פרוט של השטחים (המוצעים על ידי מבקש היתר הבנייה), השטחים העיקריים (שטח הדירה) ושטחי השירות (חדרי מדרגות, חנייה, מחסנים, ממ"ד ועוד). הפירוט הוא לכל מפלס (קומה) בנפרד. החלק התחתון מפרט את זכויות הבנייה שקיימות בתוכנית בניין עיר, כלומר השטח הכולל שטח עיקרי פלוס שטח שירות לפני אישור ההקלות. בתחתית הטופס מופיעים החתימות של עורך הבקשה (לרוב, האדריכל), בעל הזכות בנכס ומתכנן השלד (לרוב מהנדס).

מצ״ב תרשים של התהליך

 

 

מה דרוש מכם בשלב זה ?

לאחר שהאדריכל מכין את הגרמושקה שזו תוכנית ״אקורדיון״ ששם יש את כל מה זהזכרנו בסעיף הקודם אתם מקבלים גיליון דרישות מהמועצה להשלמה על ידיכם .

ראו דוגמא כאן

  1. תצטרכו לשלם 1000 שקלים בערך לפתיחת תיק במועצה ואז יוצאים לדרך (ותכינו את החשבון בנק שלכם).

  2. תצטרכו להחתים את האדריכל + מהנדס על התוכניות ההגשה .



ותצטרכו להשלים את דרישות הוועדה ורק לאחר השלמה של כל המשימות תוכלו לקבל היתר .

ייתכנו תוספות או שינויים בהתאם למועצה שלכם .

לדוגמא המשימות שתצטרכו להשלים


  1. אישור בעלות בנכס

  2. אישור מנהל או קקל - זמן ממוצע , שלושה חודשים , לאחר שהעירייה חותמת לכם על הגרמושקה לאחר מילוי כל דרישות הועדה אתם מגישים שלושה עותקים בשחור לבן כשאחד מהם חתום ע"י העירייה (אל תשכחו לצלם!!!) למינהל , המינהל מבחינתו מעביר את התוכניות שלכם כמה מדורים בתוך המשרדים שלו מאחד לאחר עד לחתימה סופית

  3. תשלום ואישור תאגיד המים - לפי גודל הבית ברוטו , מחושב לפי עלות מטר שהתאגיד גובה אצלכם

  4. סגירת הסכם מעבדת בטון

  5. אישור מודד

  6. אישור מחלקת כבישים

  7. אישור קבלן רשום ( לא בכל המועצות)

  8. אישור הג״א

  9. אישור בזק ויס

  10. אישור מטמנת פסולת- טופס לאישור לעירייה שקיים עבור אישור הטמנת פסולת ממטמנה מאושרת , כאן תוכלו למצוא רשימה

  11. יועץ אינסטלציה


ועוד……

לא מסובך מידי … חלקם אתם עושים וחלקם האדריכל , הוא יכוון אתכם בנוסף.



  • זמן עד קבלת היתר הוא בין שלושה חודשים לחצי שנה , אך ראיתי בונים שהתעכבו הרבה יותר אבל זה הזמן הממוצע.






טיפים

  1. צלמו הכל !!! כל מסמך שחתמתם , קבלתם , שלחתם , תצלמו !

  2. בשלב הזה כבר תסדרו לכם תיקייה ״בענן״ לתיוק כל המסמכים .

  3. תכינו לכם בנוסף תיק מסודר עם כל המסמכים והקבלות .

  4. אל תתלשו שערות , התהליך קשה אך לא קשה מידי , תעשו הכל בנחת .



בהצלחה !!!


וצוות אקדמיית בונים בית