דמו תקציב בנייה חינם 03-9440467

כלונסאות – כל מה שצריך לדעת על קיבוע מבנים

tomerhe1@gmail.com
פברואר 29, 2024 שלב שלד

אי אפשר לדבר על התהליך של קיבוע המבנה מבלי לדעת יותר לעומק על כלונסאות, כאשר כלונס הוא בעצם יסוד בניין שתפקידו לקבע מבנים לקרקע ולתמוך בעומסי הבנייה. במאמר הזה, אנחנו הולכים להסביר לכם כל מה שצריך לדעת על כלונסאות וכל הסובב סביב נושא זה.

אז מה זה כלונסאות?

אז מה זה בדיוק כלונסאות? ובכן, כלונסאות הם בעצם היסודות שנועדו לתמוך במבנים. מדובר במוטות צרים וארוכים, אותם ניתן למצוא במגוון תצורות שונות. כשזה נוגע להקמת מבנה חדש, ישנה חובה ליצור עיגון שלו אל הקרקע, על מנת שתוכלו להימנע ממצבים בו תזוזות של שכבת האדמה העליונה יכולות להוביל לתזוזה של המבנה אשר מסכנת את היציבות שלו.

 

 

למה צריך להשתמש בכלונסאות?

שימוש בכלונסאות בעצם עוזר לקבע את המבנה לקרקע בתהליך הבנייה, כך שנוכל למנוע את התזוזה שלו. למעשה, ניתן להגיד כי ללא כלונסאות המבנה שלכם אינו בטוח, משום שכך הוא עלול להיות מושפע מכל תזוזה וגלישה של שכבת האדמה העליונה – עד לכדי מצבים בהם המבנה גם עלול לקרוס לגמרי. מעבר לכך, כלונסאות יכולים לסייע לנו גם לבצע חלוקת עומסים יעילה בין החלקים השונים של הקרקע והמבנה.

החומרים מהם כלונסאות עשויים

ניתן לראות היום שימוש במגוון רחב מאוד של חומרים עבור ייצור כלונסאות. הכלונסאות בנויים מקידוח באדמה + ברזל זיון + בטון יצוק .

בלעדי לחברי קהילת בונים בית

לבקש מרדימיקס ייעוץ חינם עבור מפרט בטון

להגדרת מפרט לקבלן שלכם לבטון מסויים לכלונסאות שלכם. חובה להגדיר לקבלן את סוג הבטון המבוקש כדי שהיציקה תעבור בצורה תקינה !

 

 

 

התכנון מאחורי התהליך

לפני שמתחילים להחדיר את הכלונס לקרקע, חשוב מאוד לערוך קודם לכן תכנון מעמיק שלוקח בחשבון את כל המאפיינים השונים של קרקע המבנה לצד המאפיינים הייחודיים של הבניין שעתיד להיבנות. ככל שמדובר על מבנה יותר מורכב, כך יש צורך להשקיע יותר בתכנון על מנת שתוכלו ליצור בהתאם בסיס יותר יציב, כזה שייתן מענה על העומסים שיופעלו על המבנה עצמו ועל הקרקע עליה הוא בנוי. כדי להתאים כלונסאות למבנה שלכם יש צורך להכיר קודם לעומק את הסוגים השונים.

סוגי כלונסאות

יש כמה סוגי ביסוס וקיבוע לבתים:

  1. ביסוס רדוד – זהו ביסוס שמצריך הקמה של “רגליים” (ריבוע בדרך כלל מטר וחצי על מטר וחצי ) כדי לבסס את הבית , שיטה לא נפוצה כלכך
  2. ביסוס רפסודה – ביסוס יחסית נפוץ שמתאים לאדמות חוליות שבעצם יצקים סוג של פלטת בטון גדולה שמשמשת כ-רפסודה עבור המבנה ללא כל רגליים
  3. ביסוס כלונסאות

ביסוס כלונסאות

תחת כלונסאות יש כמה סוגים של כלונסאות

  • כלונסאות יבשות – כלונסאות אותם מחדירים לתוך שכבת אדמה רכה. הם קרויים כך מכיוון שהחיכוך שנוצר בתהליך בין האדמה לכלונס הוא בעצם זה שמסייע לכם לקבע ולייצב את המבנה. סוג זה מתאים בעיקר למבנים קטנים ודי פשוטים, כמו למשל כאשר בונים בית פרטי.
  • כלונסאות מיקרופייל – כלונסאות שמחדירים דרך שכבת אדמה סלעית שהיא צפופה וקשה יותר. העומס העיקרי מועבר אל הקצה של הכלונס ואל שכבת האדמה הקשה, סוג זה קרוי כלונסאות מיקרופייל. נהוג להשתמש בסוג זה עבור מבנים על קרקעות סלעיות
  • כלונסאות בנטונייט – כלונסאות שקודחים אותם על אדמות שנמצאו בהם מי תהום ולכן יש להשתמש בתמיסת בנטונייט עבורם כי לייצב את דפנות הכלונס שלא יקרוס, שיטת קידוח זו יקרה יחסית

צפו בסרטון המסביר על קידוח כלונסאות מיקרופייל:

אילו אישורים נצטרך עבור כלונסאות?

  • אישור קונסטרוקטור ויועץ קרקע  – בכל תהליך יציקת כלונסאות, קבלני הבנייה צריכים לעבוד בהתאם להוראות של קונסטרוקטור, ותפקידו הוא לקבוע איזה סוג בטון מתאים ליציקה בהתאם לפי העומסים של המבנה. קראו כל מה שצריך על בטון ויציקות בטון כאן.
  • אישור קדיחה עם תשתית – לפני שאתם מתחילים בתהליך היציקה, אתם צריכים קודם כל להשיג היתר קידוח מחברת חשמל והיתר עבודה בהתאם לתוכניות התשתית של העירייה.

קידוח כלונסאות

יש כאלו שיעדיפו דווקא להשתמש בטכניקת החדרת כלונס אותו הכינו מראש, כמו כלונס ממתכת לצורך העניין. עם זאת, השיטה העיקרית שבה משתמשים בארץ היא יצירת כלונסאות על ידי קידוח בקרקע. שיטה זו הפכה להיות פופולרית במיוחד בשנים האחרונות כי היא מספקת מענה איכותי ובטיחותי מאוד עבור מבנים בהמון גדלים שונים, והיא באה לידי ערך גם במקרים בהם הקרקע עליה נבנה היא לא יציבה. אז אם אתם בונים על קרקע חולית – אולי כדאי לכם לשקול את השיטה הזו.

איך הקידוח עובד?

העיקרון הכי חשוב של קידוח כלונסאות הוא יצירת קדח בעומק של עד כ-30 מטרים עם קוטר של עשרות סנטימטרים. לתוך הבור שנוצר כתוצאה מכך תוחדר רשת מוטות מזוינים בתנועה סיבובית. המוטות האלו בעצם יוצרים לנו את התבנית שאליה ניצוק בהמשך את הבטון. לבסוף, יוחדרו מוטות נוספים ישירות אל הבטון היצוק. חשוב להדגיש כי ליצירת וקידוח כלונסאות יש תפקיד משמעותי למדי כשזה נוגע להקמת יסודות מבנה, ולכן חשוב שתבצעו את העבודה הזו על הצד הטוב ביותר ובצורה המקצועית ביותר.

שיטת בנטונייט

שיטה נוספת של קידוח היא שיטת בנטונייט. בשיטה זו, אנשי המקצוע שבהם אתם נעזרים יזרימו מעין חומר סמיך הקרוי “בנטונייט” כדי לשמור על יציבות של קירות הבור במהלך עבודת הקידוח. הבנטונייט מאפשר לכם לשמור על יציבות הבור, והוא ימלא את החלל שלו בכל שלבי הקידוח השונים. אחרי שהקידוח הסתיים, העובדים אמורים ליצוק בטון ישירות אל תוך הבור. הבטון בעצם ישקע בתחתית, בעוד כי הבנטונייט יצוף כלפי מעלה עד שיצא החוצה.

 

 

קידוח וקיבוע בית באמצעות כלונסאות

כל מבנה באשר הוא צריך להיות יציב, ולכן יש חשיבות עצומה לעניין הזה בשלב הבניה עצמו – ופה בדיוק כלונסאות נכנסים לתמונה. לכן המומחים של קהילת “בונים בית” החליטו להסביר לכם כל מה שצריך לדעת על כלונסאות במאמר זה.

לייעוץ תקציב בניה ראשוני חינם
צ'אט מומחים
בונים בית
כניסה לפרופיל אישי
זכור אותי
כניסה לחשבון

על ידי התחברות או יצירת חשבון אתם מסכימים עם תנאי השימוש והצהרת הפרטיות שלנו

רוצים להצטרף לקהילת בונים בית?
התחברות עם:
הצטרפות לקהילה
מצטרפים ומקבלים
לוח פעילות לפי שלבי בניה או שיפוץ
צירוף לקבוצת וואטסאפ איזורית
הטבות בלעדיות לחברי קהילה
שדה חובה
שדה חובה נא להזין מינימום 10 ספרות
שדה חובה אימייל שגוי
על הסיסמה להכיל לפחות: 8 תווים אות 1 גדולה מספר
הרשמה לניוזלטר
צור חשבון

על ידי התחברות או יצירת חשבון אתם מסכימים עם תנאי השימוש והצהרת הפרטיות שלנו

כבר רשומים באתר?
שכחתם את הסיסמה?
אין בעיה. רשמו כתובת דוא”ל ונשלח אליכם לינק לאיפוס סיסמה.
איפוס סיסמה
נזכרת בסיסמתך?
לקוח יקר,
יש לאמת את הנייד שלך ושם מלא.
שדה חובה
שדה חובה נא להזין מינימום 10 ספרות

קראתי ואני מאשר את התקנון

שלח קוד אימות
בונים בית פועלת בשביל לבחור בקפידה את אנשי המקצוע המומלצים ולאפשר לך להינות מספק בעל המלצות וניסיון לפרויקט שלך.
כבר רשומים באתר?
רוצים להצטרף לקהילת בונים בית?
לקוח יקר,
קוד האימות נשלח לנייד שלך:
קוד האימות שקיבלתי הוא:
שדה חובה
שליחה ביטול
לא קיבלת קוד אימות? לשלוח שוב