דמו תקציב בנייה חינם 03-9440467

סגרגציה בבטון – גורמים, דרכי טיפול וכל מה שביניהם

tomerhe1@gmail.com
פברואר 18, 2024 שלב שלד

אף פעם לא נרצה שיופיעו ליקויים לאחר שכבר התחלנו לעבוד על הפרויקט ובטח שלא נרצה לראות ליקויים ביסודות הבנייה. אחת הבעיות הכי נפוצות שניתן לראות בתור ליקוי בניה היא בעיית סגרגציה בטון. אז מה בדיוק הבעיה הזו, מה גורם לה ואיך אפשר לטפל בה? בכתבה זו תוכלו למצוא את כל התשובות.

 

מהי בעצם בעיית סגרגציה בבטון?

סגרגציה בבטון זהו בעצם מעין תהליך שבו חלקי הבטון נפרדים – כלומר, חלקי החץ, החול והמלט. כתוצאה מכך, נוצר אזור חלש שהופך את הבטון להרבה יותר פגיע. בדרך כלל, לא ניתן לראות לעין שמדובר על תופעה זו, משום שמדובר בעצם על בעיה שמתפתחת מתחת לפני השטח. עם זאת, בהחלט אפשר לדעת שמדובר על סגרגציה בבטון על ידי מספר בדיקות יסודיות בבטון אותן ניתן לערוך. תמיד נרצה להימנע ככל הניתן ממצבים אלו, מאחר ובעיה זו גורמת להיחלשות של איכות היציקה, ובעצם ניתן להגיד כי מדובר על אחת הסיבות המובילות לבעיות רטיבות במבנה.

איך זה קורה?

בדרך כלל, היפרדות חצץ מתערובת המלט נוצרת במקרים בהם תערובת הבטון נופלת מגובה רב ללא שום שליטה עליה, ובכך בעצם נוצרת מסה משוחררת עם לא מעט כיסי אוויר בתוכה. לכן, פעולת יציקת הבטון חייבת להיעשות באמצעות משאבה ייעודית או שרוול, כאשר אלו נועדו על מנת להזרים את תערובת הבטון מגובה נמוך, כדי שתתקבל מסה צפופה שיכולה למנוע מראש מקרים שונים של סגרגציה בבטון.

בין היתר, ניתן גם לשלב תוספות מיוחדות לתערובת שיוכלו לשפר את רמת ההיקשרות והצפיפות שלה.

 

התפתחות של סגרגציה בבטון – איך נזהה שהיא מתחילה?

ניתן לראות לעין תהליכי התפתחות של סגרגציה בבטון מיד אחרי שלב היציקה, והם בדרך כלל יבואו לידי ביטוי בתור מעין כיסי חצץ בודדים. במקרים בהם לא טיפלתם בסגרגציות כמו שצריך, תוכלו לצפות שבשלב כזה או אחר תגלו בעיות רטיבות, עובש, טחב ואפילו נזילות מים. במקרים קיצוניים יותר, החיפויים עלולים להתנתק ואף ברזלי הזיון עלולים להיחשף מחוץ לתשתית המבנה שלכם.

חשוב מאוד לדעת שבדרך כלל, תהליך ההתפתחות יהיה נראה לעין כאשר פני הבטון אינם חלקים.

 

הסכנות של בעיית הסגרגציה

בעיית הסגרגציה פוגעת לחלוטין באיכות המבנה שלכם ומביאה איתה לא מעט סכנות, אם כי ראוי לציין שיש שתי סכנות מרכזיות, סכנות אשר נחשבות לבולטות ביותר. הסכנה הראשונה והבעייתית יותר היא סכנת החלשות יסודות המבנה. כאמור, בכל מקום במבנה שלכם בו מתרחש תהליך של סגרגציה יהיה רק חצץ, כך שהיסודות הופכים להיות הרבה יותר חלשים בהשוואה למקומות אחרים. בעיה נוספת היא העובדה שנוצר לנו שטח ריק, שדרכו מים יכולים לעבור ובכך בעצם ליצור לא מעט רטיבויות ונזילות במבנה עצמו.

 

למה חשוב לתקן סגרגציה מוקדם ככל הניתן?

חשוב מאוד להדגיש כי סגרגציה בבטון משפיעה בצורה ישירה על איכות איטום הבית שלכם (בעיקר איטום רצפת מרתף ואיטום גגות). כמו כן, גם במקרים בהם אתם החלטתם ליישם חומר איטום על גבי בטון עם סגרגציות, לפעולה לא תהיה שום משמעות מאחר וחומר האיטום לא יכול להיות יעיל מלכתחילה אם קיימים חללים בתשתית. לכן, כל עוד אתם מתמודדים עם סגרגציות עלולים בכל רגע נתון להתפתח כשלים באיטום שיפגעו בעמידות התשתית שלכם – כך שחובה לתקן סגרגציה בבטון מוקדם ככל הניתן.

 

כך תוכלו להימנע מסגרגציה בבטון

הפתרון הכי טוב יהיה להימנע מראש מבעיית הסגרגציה, דבר שאפשר לעשות על ידי בחירה נכונה של סוג הבטון לאלמנט שיוצקים . יש לא מעט מקרים בהם אנשי המקצוע בוחרים לצקת את הבטון מגובה רב מדי, לרוב מטעמי נוחות. אולם, חשוב לדעת שכאשר היציקה מתבצעת כך וללא שום בקרה – נוצרים מוקדים שונים של סגרגציה, גם אם לא מבחינים בהם מיד. לכן, במידה ואתם יוצקים בטון מגובה חשוב מאוד להקפיד להשתמש בשרוול בטון שיכול לעזור לבטון להחליק בצורה טובה יותר אל היסודות. גם בחירת בטון איכותי יכולה בהחלט להקטין את הסיכוי להתפתחות הבעיה, לצד תוספים משפרי איכות שתורמים למען יציקת בטון אחידה ואיכותית יותר.

כך תטפלו בבעיה

כאמור, הפתרון הכי טוב יהיה למנוע מראש את הבעיה, אבל קיימים לא מעט מקרים בהם מגלים מאוחר מדי על קיומה של סגרגציה בבטון. ובכן, כאשר מדובר על מקרים כאלו, על מנת שתוכלו לטפל כמו שצריך בבעית הסגרגציה שלכם, חשוב קודם לכן שתאתרו את כל המקומות בהם היא קיימת. לאחר מכן, יש לתקן את כל המפגעים על ידי שימוש בחומרי שיקום. חשוב לא פחות לבצע ניקוי יסודי של התשתית לצד סיתות של החלק הפגוע, ולבסוף עליכם למלא אותו עם חומר שיקום מתאים.

כמובן שיש לערב את מהנדס הבנין שלכם ואת חברת הבטון שמהם הבטון הוזמן.

 

סגרגציה בבטון – תופעה שכדאי שתכירו

אין ספק שמצבים שונים של סגרגציה יכולים להשפיע על איכות המבנה שלכם, גם אם בהתחלה אתם לא מזהים אותם. לכן חשוב להבין איך לדעת שמדובר על סגרגציה, איך אפשר למנוע את המקרים האלו מלכתחילה להבא וכמובן להבין איך אפשר לטפל בתופעה זו. בהינתן המידע הנכון, תוכלו לחסוך זמן, אנרגיה והכי חשוב – למנוע ליקויים שפוגעים באיכות ויעילות המבנה.

מעוניינים להימנע ממקרים שונים של סגרגציה בבטון במבנה שלכם? רוצים לדעת עוד על נושא זה? צרו איתנו קשר, המומחים של בונים בית ישמחו לסייע לכם לכל אורך הדרך.

לייעוץ תקציב בניה ראשוני חינם
צ'אט מומחים
בונים בית
כניסה לפרופיל אישי
זכור אותי
כניסה לחשבון

על ידי התחברות או יצירת חשבון אתם מסכימים עם תנאי השימוש והצהרת הפרטיות שלנו

רוצים להצטרף לקהילת בונים בית?
התחברות עם:
הצטרפות לקהילה
מצטרפים ומקבלים
לוח פעילות לפי שלבי בניה או שיפוץ
צירוף לקבוצת וואטסאפ איזורית
הטבות בלעדיות לחברי קהילה
שדה חובה
שדה חובה נא להזין מינימום 10 ספרות
שדה חובה אימייל שגוי
על הסיסמה להכיל לפחות: 8 תווים אות 1 גדולה מספר
הרשמה לניוזלטר
צור חשבון

על ידי התחברות או יצירת חשבון אתם מסכימים עם תנאי השימוש והצהרת הפרטיות שלנו

כבר רשומים באתר?
שכחתם את הסיסמה?
אין בעיה. רשמו כתובת דוא”ל ונשלח אליכם לינק לאיפוס סיסמה.
איפוס סיסמה
נזכרת בסיסמתך?
לקוח יקר,
יש לאמת את הנייד שלך ושם מלא.
שדה חובה
שדה חובה נא להזין מינימום 10 ספרות

קראתי ואני מאשר את התקנון

שלח קוד אימות
בונים בית פועלת בשביל לבחור בקפידה את אנשי המקצוע המומלצים ולאפשר לך להינות מספק בעל המלצות וניסיון לפרויקט שלך.
כבר רשומים באתר?
רוצים להצטרף לקהילת בונים בית?
לקוח יקר,
קוד האימות נשלח לנייד שלך:
קוד האימות שקיבלתי הוא:
שדה חובה
שליחה ביטול
לא קיבלת קוד אימות? לשלוח שוב