טופס 4 אישור אכלוס לבית החדש שלכם – המדריך המלא ל – 2024
מה שלומכם חברים יקרים ?!
ראשית תודה לכל מי שמילא את הסקר האחרון שעזר לי המון בשאלה איך לשפר ולעזור לנו ולכולנו בכל התהליך הזה שנקרא בנית בית…!
תודה ענקית לכל אחד ואחד מכם! (וגם למחמאות שלכם …. זה לא מובן מאליו ….! אני עושה ואעשה הכל בשבילכם , תמיד ! )
אני הרבה יותר מפוקח עכשיו אז שוב תודה !!!
היה כיף לראות ולפגוש רבים מכם בכנס מייטק אתמול , היה מעולה !!!
סליחה על כך שתהליכים לוקחים זמן כמו ביצוע רכישות קבוצתיות חדשות ושאר ירקות , בונים פונים אלי מכל הארץ אך לצערי עקב העומס אנו לא יכולים לבצע את הדברים מעכשיו לעכשיו ולכן מבקש את סליחתכם מראש אך סמוך ובטוח שבקרוב אפנה לכל אחד ששלחתם ואין לי ספק שיחד נצליח…
אני שמח לראות את העזרה ההדדית שלכם בקבוצות הווטסאפ ולראות שת הסלוגן שבחרתי לפני 3 שנים מקבל משמעות גדולה כלכך כשרואים את העזרה ההדדית הזו … “יחד נבנה את החלום” זו המציאות היום…
אז היום אני כותב מאמר בנוגע להכנה והתהליכים שצריך לבצע לקראת הטופס 4 שלכם…
נתחיל ? קדימה….
סיימתם בניה של בית חדש ? מזל טוב !
כנראה התגברתםן על כל המכשולים שבדרך אבל נשאר עוד אחד אחרון 🙂 קבלת טופס 4 !
טופס 4 הוא טופס אכלוס שאתם אמורים להוציא אותו בסיום הבניה כדי לקבל את אישור המועצה לבית שסיימתם לבנות !
טופס זה בעצם מהווה אישור של הרשויות לאכלוס המבנה שלכם וההיתר הזה ניתן על ידי הוועדה המרוצית לבניה שלכם ונחתם על ידי הגורמים הבאים :
- מהנדס העיר
- יושב ראש הוועדה
טיפ: פעם לפני כמה שנים היה צורך להוציא גם טופס 5 , כיום כבר לא צריך
מה זה טופס 4
טופס 4 הוא טופס שכל אחד חייב להוציא לאחר סיום כל מבנה במדינת ישראל ולאחר שסיימתם לבנות ובהנחה שבניתם לפי תוכנית ההגשה שלכם לא אמורה להיות לכם כל בעיה לקבל את הטופס המיוחל .
לאחר הבקשה שלכם המועצה צריכה לקבל את כל השאיורים הרלוונטיים כדי לחבר אתכם לתשתיות שלה ( עד אז אתם עם חשמל זמני )
בבנייה פרטית האחריות על קבלת טופס 4 הוא עליכם במידה ולא לקחתם קבלן מפתח וחילקתם אאת הכל לקבלני משנה כי אז אתם ורק אתם הישמים לטוב ולרע, במידה ולקחתם קבלן מפתח האחריות על טופס 4 הוא עליו.
לכן אתם בבניה פרטית חייבים לעקוב אחרי כל תהליך הבניה כדי לקבל את כל האישורים הרלווונטיים עבור קבלת טופס האכלוס.
לאחר שהמועצה קיבלה הכל המהנדס מטעם הרשות המקומית ולאחר בדיקת מפקח מטעם המועצה בשטח אתם מקבלים ממנו את טופס האכלוס איתו אתם ניגשים לחיבור המבנה שלכם לתשתיות קבועות למבנה
אי קבלת טופס 4 הוא מצב גרוע ביותר ולכן חשוב מאוד לבצע מעקב מתמיד אחרי הביצוע שחייב לביות לפי תוכנית ההגשה שלכם וכמובן לאסוף את כל המסמכים הרלוונטיים עבור הבית שלכם
מי צריך להוציא תעודת אכלוס וטופס 4
בעל ההיתר הוא זה שמגיש את הבקשה לקבלת טופס 4 וכאשר מדובר בבניין דירות גדול אז בעל ההיתר הוא היזם/קבלן ובמקרה שלכם בבית פרטי הוא בעל המקרקעין
מה זה בעצם טופס 4?
קוראים לו כך עקב 4000 השעות שתצטרכו להיעדר מהעבודה שלכם כדי לקבל אותו … 🙂
טוב…, זה באמת כך אבל קוראים לו בעצם טופס איכלוס שזהו בעצם טופס שקובע שהמבנה שלכם ראוי למגורים על כל המשתמע מכך…
אתם צריכים להבין שעבור הטופס הזה אתם צריכים להתכונן מראש , מתחילת הבניה ולא לחכות לסוף …. ואסביר…
לעיתים אנשים לא מתחשבים בטופס הזה בתחילת הדרך מה שגורר עיכובים מיותרים של הקבלה שלו וביצוע תיקונים .
למשל … (דוגמאות אמיתיות )
1. בונה בנה פרגולות בקומה ה-2 למרות שלא קיבל עליהם שום אישור בזמן קבלת ההיתר מה שגרם לבקשה מיידית של המועצה לפירוק הפרגולות והזמנת בדיקה חוזרת ( עלות לא מבוטלת)
2. ביצוע מרתף ללא אישור ( לא רוצה לספר לכם מה זה גורם )
3. ביצוע שוחות בעלות קוטר קטן למרות שבעומק מסויים מצריך שוחות בעלות קוטר גדול יותר + מדרגות .
4. ביצוע חומה היקפית עם טיח למרות שביקשו בזמן ההיתר חומת לבנים ולא טיח.
ועוד ועוד …
שתבינו … כשבודקים את כל הבדיקות לטופס 4 אז בודקים בעצם את הגרמושקה שלכם ובעצם האם בניתם על פי דרישות ההיתר….
כל מה שלא בוצע על פי דרישות ההיתר ולא לפי הגרמושקה לא יאושר או יהווה בעיה בקבלת טופס 4.
מדובר בשינויים מהותיים , אם הורדתם חלון בצידי הבית בזמן הבניה לא אמור להוות בעיה אך אם שיניתם או הורדתם בחזית יכול להוות בעיה ולכן כל שינוי תתייעצו עם האדריכל שלכם כדי למנוע בעיות בעתיד.
בזמן התהליך לקבלת טופס 4 בודקים לכם הכל , תשתיות חשמל , אינסטלציה , גינה , ממ”ד , קווי בנין , מרתף, גגות , חומות , חניה, תברואה וכ”ו וכ”ו …..
ישנם סעיפים קלים לבדיקה ואישור וישנם כאלו שיצריכו מכם שיעורי בית והכנות , עדיף שתבינו מראש מהם הדרישות לטופס 4 כדי שתבצעו את ההכנות המתאימות ולא תיזכרו לאחר מכן ותשאלו את עצמכם “מדוע לא ביצעתי” …
אני רואה לא מעט בונים שלא מקפידים על הכנות מתאימות לטופס 4 ….. אז עבדכם הנאמן מכין אתכם ושלא תגידו “לא ידעתי ….”
ישנם בונים שגם פונים לאנשים שיבצעו עבורם את ההליך כדי להפחית כאב ראש … אני לא תומך בכך ( קודם כל בגלל שאני חצי תמני ולא אוהב לשלם 🙂 , השורש ק.נ.ה לא עושה לי טוב 🙂 )
סתם , באמת בגלל שאני חושב שעם הכנה נכונה ,היצמדות לתוכנית שלכם וקבלנים טובים ומקצועיים אין סיבה שלא תקבלו טופס 4 , תקפידו על תהליכים נכונים ויהיה בסדר….
טיפים לקבלת טופס 4
1. צלמו הכל !!!! ותתעדו הכל אצלכם ! כן , כן , מאבדים מסמכים , קורה לא פעם
2. תאספו באופן מסודר את כל הסמכים בכל קטגוריה כפי שאסביר בהמשך המאמר , יקצר לכם את כל התהליך בצורה משמעותית.
3. יש כאלו שמעבירים את הטיפול למהנדס , אם אין לכם זו אפשרות טובה ( בתוספת תשלום כמובן )
4. להקפיד בכל משך הבניה להזמין בזמנים המתאימים את מעבדת הבדיקות שלכם לבדיקות בטון, ממ”ד , אינסטלציה , ביוב ושאר בדיקות שסגרתם מול המעבדה בהתאם לדרישות המועתה שלכם .
מהם התנאים לקבלת טופס 4 ?
- שהבניין נבנה עפ”י התוכניות המאושרות ועפ”י קווי הבנין המאושרים
- קיים אישור מהנדס לביסוס הבניין
- קיימת חתימה של קבלן שלד רשום
- התבצעו בדיקות בטונים בכל שלב השלד (קיים אישור מעבדה לכל בדיקה ובדיקה שהאישורים האלו חיבים להיות אצלכם).
- בוצעה בדיקת אטימות ממ”ד
- בוצעו מעקות תקניים על פי התוכנית האדריכלית
- אישור כיבוי אש בחלק מהמקרים
- אישור מערכת גז על ידי טכנאי גז מוסמך
- בדיקת מעבדה מאושרת של המעבדה שלכם לגבי ביובים ואינסטלציה
- מדידה סופית של הבית על ידי מודד מוסמך
- שוברי פינוי פסולת שפינתם במהלך הבניה
כמה זמן לוקח להוציא טופס 4
במידה והשכלתם לאסוף את כל האישורים הרלוונטיים לתהליך שלכם אז אין שום בעיה לקבל טופס 4 , לאחר שהשלמתם את דרישות המועצה מבחינת האישורים הוועדה שולחת מפקח לשטח כדי לוודא שאכן בניתם לפי ההיתר.
זמן הוצאת טופס 4 תלוי קודם כל בכם ועד כמה שאתם מחוייבים לתהליך ומביאים את האישורים הנ”ל למועצה . זמןן ממוצע שלהוצאת טופס 4 נע בין חודש לשלושה חודשים וצפונה מכך
מתי מקבלים טופס 4
רק לאחר שקיבלתם אישור מהמועצה לגבי כלל האישורים שהבאתם והמפקח של המועצה הגיע ובדק שאכן אין לכם חריגות בניה רק אז ניתן לחבר את הבית שלכם לתשתיות קבועות כגון מים, חשמל ותקשורת
שוב , הזמן לקבלת טופס אכלוס תלוי גם במועצה עצמה וגם אם אתם הייתם מהירים ישנם מועצות שמתעכבות עם מתן טופס האכלוס .
טופס 4 לבית פרטי או דירה
טופס 4 לבית פרטי די דומה לטופס 4 לדירה בבניין כשבבניין ישנם דרישות נוספות של כיבוי אש ועוד דרישות נוספות שאין בבית פרטי
סיכום
חשוב שתקראו ותבינו מהו טופס 4 ומה נחוץ כדי להשלים אותו, פנו לוועדה שלכם שבמועצה שלכם עוד לפני תחילת בנייה ותבקשו מהם חוברת מסמכים עם כל הבקשות להם תזדדקו על מנת לקבל את הטופס המיוחל .
חשוב שמהמלך הבניה תאספו כל טופס וטופס נשרד ושימו אותו בתקייה מסודרת לסיום הבניה כדי שיהיה לכם מסודר וקל לבקש את הטופס 4 בבוא המועד
טופס זה מהווה את היישורת האחרונה של תהליך אכלוס לדירה או לבית הפרטי שלכם
אל תחכו לרגע האחרון ! ברגע שסיימתם לבנות ישר תבקשו טופס 4 גם אם לא כל הבניה הושלמה במלואה כגון : גיה שלא הושלמה, גידור חיצוני ובקשתכם תאושר אם תצליחו להוכיח שכבר בשלב הזה המנבה שלכם יכול לשמש למטרה שלשמה הוא נבנה והשהייה בו לא מסוכנת
אז בואו נתחיל בקצת תמונות למה שתצטרכו לבצע לאחר שתסיימו את הבנייה (בהצלחה כמובן )
כפי שאתם רואים , ברגע שקיבלתם היתר על התוכניות שלכם יש לכם מאחורי ההיתר תנאים להיתר וכדאי שתעבדו לפיהם כמו שילוט , גידור וכ”ו , כל מועצה והדרישות שלה ….
זהו הטופס טיולים… כמובן שלכל אחד מכם יהיה אולי טופס אחר אבל בגדול זה די זהה … ישנם בתים עם בריכות שחיה ובתים עם אלמנטים אחרים שיצטרכו אישור כזה או אחר אך בגדול התהליך זהה.
בגדול סעיף 1 , 2 ו-3 יצריכו מכם את מירב המשאבים והאישורים .
טיפ שכבר כתבתי אותו במאמר הראשון “מתחילים”, כשאתם סוגרים עם המודד תבקשו חידוש חתימה על המפה שלכם ללא תוספת תשלום כיוון שהתוקף שלה הוא חצי שנה ואם תאחרו תצטרכו לחדש חתימה , סגרתם בחוזה חידוש ללא תוספת ? הרווחתם …. לא סגרתם סעיף כזה ? תשלמו…
אז בוא נתחיל דווקא עם סעיף 3 . הממ”ד ….
איך ניתן לקבל אישור לממד בטופס 4?
1. כל בדיקות הבטונים של מעבדת הבטון שלכם – יש לקבל אישור בכתב מהמעבדה המאושרת עימה נחתם החוזה טרם התחלת הבניה עבור כל בדיקות הבטון, אטימות ממ”ד וטיח ממ”ד (במידה ובוצע טיח). במידה ויש תוצאת בדיקת בטון לקויה, יש לקבל ממתכנן השלד מכתב בו הוא מציין כיצד הוא מתייחס לתוצאה.
2. אישור התקנה ואישור מחברת מסננן הממ”ד כולל המספר הסיריאלי שלו
3. אישור בדיקת אטימות של הממ”ד
4. תצהיר 20 א’ של אחראי לביצוע שלד
5. אישור פינוי פסולת לאתר מורשה – באחריות קבלן הפיתוח שלכם מול האתר פינוי שלכם שחתמתם מולו .
בגדול זה אמור להיות רשום לכם בטופס בקשה כפי שאתם רואים בטופס הזה בצד ימין למעלה את כל מה שאתם צריכים להמציא , לאחר שמסרתם את כל המסמכים תוכלו להזמין מפקח של המועצה לבדיקת הממ”ד ולאישורו ולעבור עוד שלב בדרך לטופס 4 שלכם.
בדיקת האטימות , טיח הממ”ד והתקנת המסנן צריכה להתבצע לפני כדי להכין את כל המסמכים עבור ביקור המפקח …!
חשוב לומר שכל סעיף מדובר במיקום אחר ברחבי העיר כאילו החליטו שם “בואו נטרטר את התושב ונבלבל את האויב” 🙂
בדיקת ממ”ד – מגיע מפקח של המועצה שלכם אליכם הביתה כדי לבקר בממ”ד ולוודא שהוא מוכן לשעת חירום .
מה אתם צריכים לבצע ולוודא לקראת ביצוע בדיקת אטימות של הממ”ד שלכם ?
1. ביצוע איטום שרוולי צנרת חשמל – באחריות החשמלאי שלכם
2. שביצעתם חלון אטום גזים עם תו תקן
3. דלת ממ”ד תיקנית עם תנועה חופשית של הדלת
4. לוודא גומי איטום מלא על כנף הדלת
5.לוודא שאין זליגת אור ממשקוף הממ”ד ומהדלת
6.לוודא סגירת פתחי איוורור כולל אטם
7. לוודא התקן מיזוג שבוצע לפי תקן!
8. ביטון חורי משקוף דלת וחלון
חשוב שתכינו את הממ”ד כגון:
1. לוודא שהתקנתם מנורות חירום לפי תקן – באחריות החשמלאי שלכם
2. לוודא שאין גופי תאורה לא תקניים
3. לוודא התקנת פחית תו תקן על משקוף הדלת ועל משקוף החלון
4. ביצוע בניית הממ”ד חייב להיות זהה לפרט שאושר ע”י הג”א טרם קבלת היתר הבניה
אז בואו נראה קצת מסמכים …
אישור התקנת מסנן
תצהיר של המהנדס שלכם
טופס קבלן מורשה + תעודה
לא תקין ! מצריך גוף מוגן
ביטון משקוף התחתון של דלת הממ”ד
ביטון משקוף החלון
אז לאחר שהמצאתם את כל האישורים הנ”ל אתם מזמינים את המפקח .
המפקח מגיע בזמן שמתאים לו (ולא לכם כמובן …:-)) , רצוי שתתאמו עם החשמלאי או המפקח שלכם שיגיע יחד עם המפקח אם תהיה בעיה היא תתוקן במקום ולא תצטרכו להזמין שוב את המפקח … בדרך כלל גם המפקח או החשמלאי מכירים אותם ולכן הכרות אישית לא פעם עוזרת…
זהו… במידה והכנתם הכל כמו שצריך לא אמורה להיות לכם בעיה מיוחדת .
לי היה גם פרקט – לא היתה שום בעיה ופרקטים לפחות באזור שלי לא מהוות בעיה . תבדקו מול המועצה שלכם לפני התקנת הפרקט .
ממשיכים ? קדימה …. אינסטלציה
כשחתמתם עם מעבדת הבטון שלכם חתמתם כביכול גם על בדיקת הביוב והאינסטלציה שלכם , לא לשכוח להזמין אותם בסיום ביצוע האינסלציה שלכם והביוב שלכם .
לאחר הזמנתם הם מוציאים לכם דוח ביקורת מפורט ומה שלא תקין אתם צריכים כמובן לתקן כמו שוחות שלא בקוטר המתאים ועוד ….
במידה ואתם מסודרים כל המסמכים ברשותכם…
לתאגיד המים בנוסף אתם צריכים להמציא דוח חיטוי מערכת המים ….!
תיכנסו לדף הזה , מצ”ב רשימת המורשים של משרד הבריאות….
בחיטוט ובירור פניתי ללא מעט והעלויות הן בין 400 שקלים (הכי זול ) ל2000 שקלים .
הבחור הגיע, מילא כמה מבחנות מכל ברז בבית והחזיר לי טופס אישור שהמים תקינים .
דרישות לתאגיד המים שלכם
מצ”ב דוגמא לדוח ביקורת ….
אז לאחר שהמצאתם את כל המסמכים שתאגיד המים ביקש אתם קובעים עם מפקח מטעמם שבודק את השוחות שלכם האם הם מתאימות ועל פי התקן …. – באחריות האינסטלטור שלכם ! יש חובה שיגיע יחד עם המפקח של המועצה . יש לתאם זאת יחד איתו .
אצלי לא היו בעיות מיוחדות אך קיימות בעיות בתחום הזה לדוגמא מכסי פלסטיק בדרכי מעבר ( יש צורך במכסי בטון בהתאם לדרישות יועץ האינסטלציה ) וכ”ו… בקיצור האינסטלטור שלכם חייב לעבוד על פי תקנים.
פיקוח/פיתוח לטופס 4
אלו הסעיפים שבדרך כלל אם קיימות בעיות אקוטיות אז הם שם …
מה צריך לוודא לקראת ביקור המפקח ?
בואו נראה הלכה למעשה …. (שוב , כל מועצה והדרישות שלה אבל אם בניתם עלפי כל התוכניות שלכם אז לא צריכה להיות לכם בעיה )
כפי שאתם רואים יש צורך להמציא את האישורים המסומנים שצריפתי אותם בתמונות הקודמות.
תשמרו אותם מראש תוך כדי הבניה שלכם…
כפי שאתם רואים יש לא מעט דרישות אז תוודאו שבניתם על פי ההיתר והתוכנית.
דרישות לטופס 4
- צירוף מפת מדידה מעודכנת
- ניקוז – באחריות חברת המדידה
- חניה – עפ”י מה שאושר לכם בתוכנית
- מיספור – ניקוז ושיפוע
- גוף תאורה עם מספר בית ושם משפחה , עלות , 100-150 שקלים עם חיישן תאורה + עלות המדבקה (שולי), תדאגו להתקנה ע”י החשמלאי שלכם ולהכין כמובן נקודה כזו מראש
- גינון – עפ”י תוכנית הפיתוח שלכם
- מתקן אשפה – בהתאם לדרישות … בדרך כלל פח 360 ליטר + דלת , שימו לב ותוודאו אם אתם צריכים קירות ורצפה מרוצפים + ברז , בתאם לתוכנית שלכם …. תבררו ותתכוננו בהתאם ….
- גדרות – ציפוי טיח או אבן בהתאם למה שאושר עפ”י התוכנית האדריכלית שלכם
- מדרכה
אישור קבלן רשום
רשימת בדיקות בטון
מיספור בית +רחוב – שלט תאורה
בבדיקת הפיקוח פיתוח יש לוודא שכל הסעיפים שלכם תקינים כמו מעקות , מיספור , פח , קווי בנין , מרתף תיקני וכ”ו …..
שתדעו שבזמן הבדיקה מגיע מפקח אליכם הביתה , בודק בתוך הבית ומחוצה לו שהכל תקין ועל פי התוכנית המאושרת שלכם , שקווי בנין תקינים , מעקות ושאר ירקות … אם יש שינוי בחזית שלכם או פרגולות שלא אושרו או כל דבר אחר מהותי שלא היה בתוכניות שלכם אז צפו לבעיות באישור ותצטרכו לתקן…. ולכן אתם חייבים להיות מיושרים לגרמושקה שלכם ולא לשנות “כי בא לכם”
ממשיכים …
אישור פיתוח גינון
אישור כבישים , חניה
ביצוע אישור תברואה , פחים וכ”ו
אישור איכות הסביבה
קולולו …!!!!
לאחר שתסיימו את כל התהליך המייגע הזה תוכלו לקבל את טופס האיכלוס הכלכך חשוב הזה….
תקבלו אישור כמובן לתאגיד המים ולחברת חשמל להעביר את החשבון מצריכת בניה לצריכה פרטית
בנוסף להזמין את חברת החשמל לבצע אישור חברת חשמל , באחריות החשמלאי שלכם להיות איתם ולהעביר את הבדיקה , עלות – 500 שקלים (בדיקה ראשונה על חשבון החשמלאי שלכם – לסגור בחוזה)
בבדיקת החשמל חשוב שתבינו שחברת חשמל מאוד מקפידים ובצדק על כל חריגה מתקנות החשמל ולכן אל תנסו לבצע בעצמכם…
כבר ראיתי בונים עם תעודות חשמלאי אך לא מעורים בחוקי החשמל שהתחכמו וביצעו בעצמם כי רצו לחסוך כסף לוחות חשמל מעל כיורים , נקודות לא מוגנות במקלחות וכ”ו ….
בחשמל יש המון תקנות שיש להקפיד עליהם …. ובמידה והחשמלאי שלכם לא מקצועי מספיק אז צפו לבעיות…
מהיכרות אישית ונרחבת בודקי חברת חשמל כבר מכירים את הנפשות הפועלות ויודעים בדרך כלל איזה חשמלאים מועדים לפורענות ואיזה לא …
בכל מקרה כל כל בדיקות החשמל מבוצעות ביסודיות ללא “הנחות” כך שתבינו שזה לטובתכם במידה ובדיקה לא עוברת … ובאחריות החשמלאי שלכם להעביר את הבדיקה ולתן את כל הליקויים כמו שצריך…
זהו … מאוד מקווה שעזרנו לכם להבנה הכללית של מה מחכה לכם לטופס 4 ואיך להתכונן בהתאם ….ואם יש לכם תוספות או הערות/הארות אז כמו תמיד … בשמחה…. זה עבור כולנו !!!
שבוע נפלא לכולכם ובהצלחה מכל הלב!!!
שלכם ובשבילכם תומר חן ריחאנה וצוות בונים בית