דמו תקציב בנייה חינם 03-9440467

תיקון 101 לחוק התכנון והבניה – הפתרון שיקל עלינו?

תומר חן 'בונים בית'
פברואר 29, 2024 שלב היתר

בשנת 2014, נכנס לתוקף תיקון 101 לחוק התכנון והבניה. התיקון המדובר הביא איתו שינויים רבים שנועדו להשפיע על תחום הבניה בארץ, וכולם נכנסו לתוקף בצורה מלאה החל משנת 2016. אז מהם השינויים במסגרת תיקון 101 לחוק ואיך הם באים לידי ביטוי? מיד נסביר לכם כל מה שצריך לדעת על כך.

 

למה תיקון 101 לחוק התכנון והבניה נוצר?

תיקון 101 נוצר עבור מספר מטרות:

  • שיפור איכות הבניה.
  • לעודד גילוי אחריות ומקצועיות לצד חדשנות בקרב כל השותפים לבניה בישראל.
  • ליצור שפה אחידה עבור כל תקנות הבניה, כזו שתהיה רלוונטית ודינאמית בעיקר.

 

איך תיקון 101 משפיע?

חוק התכנון והבניה אשר נחקק בארץ בשנת 1965 נועד להסדיר את פעולת כל המוסדות העוסקים בתחום התכנון, ברמה הארצית והמקומית כאחד. תיקון 101 לחוק התכנון והבניה משפיע בצורה די ניכרת על הליכי הרישוי הקיימים. המטרה של השינוי הזה היא בעצם לקצר, לייעל ולפשט את אותם תהליכי רישוי הניתנים לציבור על ידי גופים שונים, כמו למשל ועדת התכנון והבניה. גופים אלו מחזיקים בכוח רב מתוקף תפקידם, ולעיתים הדבר יכול להוביל לקבלת החלטות שאינן מתחשבות ביזמים וכן גם באלו שעורכים בניה פרטית.

קראו כאן על איך מקבלים אישור לתחילת עבודות בניה לאחר קבלת היתר בניה.

 

תיק מידע להיתר

אחד החברים בקהילה שאל אותנו: “מהם השינויים המשמעותיים ביותר שהביא איתו התיקון?”. ובכן, אחד מהם הוא ללא כל ספק העניין של קבלת מסמך הידוע בתור “תיק מידע להיתר”. מסמך זה בעצם מרכז בתוכו את כל מה שצריך לדעת בנוגע להכנה מוקדמת אותה כל מי שפונה לצורך קבלת רישוי צריך לערוך. נוסף על כך, בזכות אותו תיקון כל הליכי האישור מרוכזים בצורה מאוד נגישה באתר ממשלתי מסודר שנקרא “מערכת רישוי זמין”. באתר זה, אנשי מקצוע כמו אדריכלים, מהנדסים וקבלנים יוכלו לעקוב באופן מקוון אחרי ההתקדמות בתהליכי האישור.

 

היתרי בניה נגישים יותר מאי פעם

בין כל היתרונות שלו, כדאי לדעת כי תיקון 101 לחוק התכנון והבניה נוצר על מנת לאפשר ליזמים ובונים פרטיים להשיג את היתרי הבניה או רישוי בניה הדרושים בדרך יותר ידידותית למשתמש שהיא הרבה יותר הוגנת. כך בעצם אותם בונים פרטיים ויזמים יוכלו לגשת אל אותם היתרי בניה תוך כדי שהם יודעים בדיוק מה עליהם להכין מראש לקראת קבלת ההיתר. התיקון גם עוזר למנוע ליקויי בניה שעלולים להיות מסוכנים, מאחר והוא מחייב את כל הבונים והיזמים להכיר את תקנות הבניה במלואן. כך בעצם ניתן להשיג שיפור ניכר בשירות תוך כדי עידוד של היזם והבונה הפרטי לגלות אחריות מקסימלית.

 

שינוי בנכס – לאיזו ועדה פונים?

במקרים בהם אדם מעוניין לבצע שינוי בנכס הפרטי שלו, יש צורך לבדוק קודם כל האם נדרש היתר עבור שינוי זה. אם מדובר כאן למשל על שינוי בתשתיות המבנה, סביר להניח כי אכן יהיה צורך באישור מטעם אחת הוועדות הרלוונטיות. כמו כן, במקרים בהם מדובר על יזמים שרוצים לבצע תוכניות פינוי-בינוי מורכבות, חשוב מאוד לוודא האם האזור בו התוכניות שלהם עוסקות הוא אזור בו יש הוראות לשימור מבנים. אם המבנה מיועד לשימור, קיים סיכוי סביר כי התוכנית תעבור לוועדה מחוזית, ובהתאם תחייב עמידה בהליכים בירוקרטיים לצד המתנה.

 

מה בנוגע לקבלת פטור מהיתר בניה?

כאמור, תיקון 101 לחוק התכנון והבניה כולל שינויים די משמעותיים בנושאים חשובים כמו הגדרת השקיפות של פעולת מוסדות התכנון, תנאים לקבלת פטור מהיתר בניה וכדומה. כאשר מדובר על קבלת פטור מהיתר בניה, חשוב מאוד להדגיש כי בכל מקרה הבניה במסגרת הפטור כפופה לסעיפים השונים של חוק התכנון והבנייה. מעבר לכך, בניה שכזו תהיה כפופה גם להנחיות מרחביות מטעם הוועדה האזורית, וישנו צורך להגיש דיווח ותצהירים לוועדה המקומית.

 

פתרון לעיכובי בניה שחשוב שתכירו – תיקון 101 לחוק התכנון והבניה

תיקון 101 לחוק התכנון והבניה כולל שינויים שנועדו להגדיל את סמכותן של ועדות מקומיות על מנת שיהיה ניתן לבצע שינויים בתכנון העיר. התיקון בהחלט פתר עיכובים שמנעו מהרשויות העירוניות לשפר את פני העיר, וסייע לאישורם של המון פרויקטים ברחבי הארץ. בתור בונים פרטיים, חשוב מאוד להכיר את תיקון 101 לחוק התכנון והבניה לעומק. לכן החלטנו להיעזר במומחים של בונים בית כדי שאלו יסבירו לכם כל מה שצריך לדעת על תיקון זה.

לייעוץ תקציב בניה ראשוני חינם
צ'אט מומחים
בונים בית
כניסה לפרופיל אישי
זכור אותי
כניסה לחשבון

על ידי התחברות או יצירת חשבון אתם מסכימים עם תנאי השימוש והצהרת הפרטיות שלנו

רוצים להצטרף לקהילת בונים בית?
התחברות עם:
הצטרפות לקהילה
מצטרפים ומקבלים
לוח פעילות לפי שלבי בניה או שיפוץ
צירוף לקבוצת וואטסאפ איזורית
הטבות בלעדיות לחברי קהילה
שדה חובה
שדה חובה נא להזין מינימום 10 ספרות
שדה חובה אימייל שגוי
על הסיסמה להכיל לפחות: 8 תווים אות 1 גדולה מספר
הרשמה לניוזלטר
צור חשבון

על ידי התחברות או יצירת חשבון אתם מסכימים עם תנאי השימוש והצהרת הפרטיות שלנו

כבר רשומים באתר?
שכחתם את הסיסמה?
אין בעיה. רשמו כתובת דוא”ל ונשלח אליכם לינק לאיפוס סיסמה.
איפוס סיסמה
נזכרת בסיסמתך?
לקוח יקר,
יש לאמת את הנייד שלך ושם מלא.
שדה חובה
שדה חובה נא להזין מינימום 10 ספרות

קראתי ואני מאשר את התקנון

שלח קוד אימות
בונים בית פועלת בשביל לבחור בקפידה את אנשי המקצוע המומלצים ולאפשר לך להינות מספק בעל המלצות וניסיון לפרויקט שלך.
כבר רשומים באתר?
רוצים להצטרף לקהילת בונים בית?
לקוח יקר,
קוד האימות נשלח לנייד שלך:
קוד האימות שקיבלתי הוא:
שדה חובה
שליחה ביטול
לא קיבלת קוד אימות? לשלוח שוב